sobota, 13 lutego 2010

Od czego zacząć budowę domu?



Na początku dzisiejszy wpis chciałem nazwać „10 artykułów, które powinieneś przeczytać zanim zaczniesz budowę domu”, jednak w miarę zagłębiania w temat lista się wydłużyła. Ostatecznie wybrałem kilkanaście z nich i podzieliłem na tematy, z którymi musisz się zapoznać przed przygodą z budowaniem.

Zakładam, że nie miałeś nigdy styczności z branżą budowlaną, ale chcesz się rozwijać, poznać detale konstrukcje, różne technologie, materiały i uczyć się na cudzych błędach. Ja zaczynałem od prenumeraty „muratora”, jeszcze jak byłem studentem i mimo tego, że studiowałem budownictwo to również uzupełniałem swoją wiedzę na różne sposoby.

Jedną z najważniejszych rzeczy jest odpowiedni projekt, ponieważ wiele osób buduje ponad swoje możliwości i na pokaz. Uważam, że lepiej wybrać mały domek (może być "stodoła"), a zainwestować w lepsze wykończenie, ciekawą elewację i ogród. Zresztą małe jest piękne.

Drugim tematem, na jaki chciałem zwrócić uwagę to pojęcia: dom pasywny i energooszczędny. Budując dziś musisz zastanowić się nad przyszłością, jak dużo będzie kosztować energia i utrzymanie domu za 10, 15 czy 25 lat. Dlatego jak najbardziej warto inwestować w ekologię i pozyskiwanie energii ze źródeł naturalnych, inwestowanie w kolektory słoneczne, czy pompę ciepła wydaje rozsądnym rozwiązaniem.

Następnie zwróć uwagę na błędy, jakie popełniają ludzie i jakie problemy się najczęściej powtarzają, ucz się jak ich uniknąć. Mostki termiczne, niepoprawna izolacja, wentylacja, i wilgoć nie mogą wystąpić zwłaśzcza w nowym budynku.


Większość artykułów, jakie wybrałem pochodzą z wspomnianego już „muratora”. Jest to jedno z lepszych źródeł informacji w sieci. Zresztą obecnie temat ten staje się tak modny, że inne popularne serwisy  niezwiązane z branża również posiadają swoją bazę wiedzy. Każdy sposób jest dobry byle prowadził do celu. 

Tematy z jakimi powinieneś się zapoznać przed budową domu:

Wybór działki
Właściwy projekt
Dom energooszczędny i dom pasywny
Odpowiednia konstrukcja
Fundamenty
Stropy
Dach
Procesy fizyczne
Ogólne
Forum, na którym wszystko znajdziesz

0 comments:

Prześlij komentarz

Zasady komentowania:
Podpisz się. Konstruktywna krytyka jest w porządku, ale niegrzeczne i niedojrzałe komentarze są kasowane. Komentarze, które mają na celu jedynie reklamowanie jakiejś strony również są kasowane.

Related Posts with Thumbnails